لکه‌های قرمز روی پوست نشانه چیست؟

لکه‌های قرمز روی پوست

پوست اندامی مهم در بدن است که به خوبی می‌تواند آیینه وضعیت درون بدن انسان نیزباشد. گاهی اوقات بیماری‌هایی که سایر اندام‌های بدن را درگیرکرده‌اند، نشانه‌های خود را از طریق پوست به ما نشان می‌دهند. با این وجود، ممکن است که خود پوست بدن دچار بیماری شده و تغییراتی در ظاهر آن پدید آید. یکی از این بیماری‌ها دیدن لکه‌های قرمز روز پوست است. اما این لکه‌های قرمز روی پوست نشانه چیست؟ آیا می‌تواند بیانگر یک بیماری خطرناک و پیشرفته باشد؟

هر تغییری در ظاهر پوست می‌تواند نشانه‌گر عوامل محیطی و درونی بسیاری باشد که آن را تحت تأثیر خود قرار داده است. بروز لکه‌های قرمز روی پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. عواملی همچون عفونت، التهاب پوستی، آلرژی،بیماری یا حتی عوامل ناشناخته می‌تواند سبب پدید آمدن این لکه‌های سرخ رنگ بر روی پوست شده باشد.

بررسی عوامل ایجاد این لکه‌های قرمز رنگ روی پوست به درمان آن و یافتن پاسخ به این سؤال که آیا این لکه‌ها خطرناک هستند یا خیر، کمک می‌کند. از این رو، بهتر است در کنار آشنایی با عوامل ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست، با روش‌های شناسایی آن نیز آشنا شوید تا در صورت نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن درمان خود را آغاز کنید. البته بهتر است فراموش نکنید که شناسایی دقیق انواع بیماری‌ها را باید به عهده متخصصان گذاشت تا با تشخیص صحیح و به موقع خود به بهبود بیمار و کاهش احتمالات خطرآفرین بیماری کمک کنند.

عوامل ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست

همان‌طور که گفته شد عومل درونی و بیرونی متعددی می‌توانند در بروز لکه‌های قرمز روی پوست اثرگذار باشد. تعدادی از این عوامل را در ادامه بررسی می‌کنیم.

میلیاریا

راش گرمایی یا میلیاریا ازجمله عوامل ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست است. علت ایجاد این لکه‌ها این است که انسداد غدد عرق زیر پوست، سبب ایجاد برجستگی‌های کوچک قرمز رنگ بر روی پوست می‌شود که گاهی خارش و درد را نیز با خود به همراه دارد. این نوع از لکه‌ها در محل‌هایی از بدن که عروق فراوانی دارد، همچون زیر بغل، سینه، پشت، کشاله ران و بازوها دیده می‌شود.

لکه‌های قرمز روی پوست

این نوع عارضه پوستی خطناک نیست و بیشتر در محیط‌هایی که آب و هوای گرم دارد، دیده می‌شود. برای بهبود این لکه‌های قرمز روی پوست بهتر است با خنک کردن محل آن، استفاده از کمپرس خنک و پوشیدن لباس‌های آزاد به کاهش التهابات کمک کنید.

آنژیوم یا خال قرمز

یکی از عوامل رایج بروز لکه‌های قرمز روی پوست، آنژیوم یا خال قرمز است. این پدیده که در اثر حضور و تجمع عروق خونی در زیر پوست یا پارگی مویرگ‌ها، ایجاد می‌شود، در حقیقت یک نوع رشد غیر سرطانی پوست است که در افراد بالای 30 سال شایع است. خال قرمز به شکل نقاط برجسته یا صاف بر روی بدن هستند که به رنگ قرمز یا بنفش در نواحی مختلفی از بدن همچون تنه، بازوها، پاها و حتی پوست سر نیز ممکن است مشاهده شود.

لکه‌های قرمز روی پوست

این ضایعه پوستی که به آن آنژیوم گیلاسی نیز گفته می‌شود، با معاینه قابل تشخیص است و نیاز به درمان خاصی ندارد. با این وجود امکان پاکسازی صورت و حذف آن‌ها از طریق لیزر یا نیتروژن مایع نیز وجود دارد. احتمال این‌که این نوع بثورات پوستی خطرناک باشند، بسیار کم است. با این حال بهتر است برای اطمینان از بدخیم نبودن این لکه‌های قرمز پوستی به متخصص پوست مراجعه کنید.

درماتیت تماسی

عوامل آلرژی زا در تماس با پوست بدن می‌توانند سبب ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست شوند. راش‌های پوستی که به این علت پدید می‌ایند با خارش همراه هستند و ممکن است به مرور خشک یا حتی متورم شده یا به شکل پوسته پوسته شدن پوست دیده شوند.

لکه‌های قرمز روی پوست

این نوع ضایعه پوستی می‌تواند به دو دلیل ایجاد شده باشد.

• واکنش سیستم ایمنی بدن به یک ماده شیمیایی
  • تماس با ماده تحریک‌کننده پوست، تضعیف سد محافظتی پوست و ایجاد لکه‌های قرمز پوستی

در این گونه موارد، پزشک از بیمار تقاضای آزمایش پچ را می‌کند تا علت این آلرژی مشخص شود. پس از آن بسته به نوع و شدت بیماری، پزشک داروهایی همچون هیدروکورتیزون یا آنتی هستامین را برای بیمار تجویز می‌کند. جوانسازی پوست صورت پس از بهبود بیماری به بازگشت چهره شاداب و پوست سالم کمک می‌کند.

درماتوفیتوز

در صورتی که عامل ایجاد لکه‌های قرمز پوستی در بدن، عفونت قارچی باشد، باید شریعاً به پزشک مراجعه کرده و از داروهای مناسب آن استفاده کنید. زیرا این بیماری به شدت مسری بوده و از طریق تماس پوستی یا تماسبا اشیا آلوده می‌تواند منتقل شود. علائم ظاهری این بیماری، مشاهده راش‌های حلقوی قرمز رنگ با لبه‌های برآمده است که اغلب در بازوها و پاها دیده می‌شود.

حساسیت دارویی

از دیگر عوامل ایجاد لکه‌های قرمز پوستی می‌توان به بثورات دارویی اشاره کرد که در اثر واکنش آلرژیک به برخی از داروها پدید می‌آید. این ضایعات پوستی به شکل کهیر، تاول، پوسته پوسته شدن، لکه‌های قرمز رنگ یا بنفش به صورت خفیف یا شدید دیده می‌شوند. در برخی از موارد این لکه‌ها می‌توانند نشان‌دهنده حساسیت شدید دارویی باشند که باید سریعاً با پزشک متخصص خود تماس گرفته و آن را در جریان شرایط خود قرار دهید. این نوع ضایعات اغلب با قطع مصرف دارو، بهبود می‌یابند.

دیگر عوامل ایجاد کننده لکه‌های قرمز روی پوست

دیگر عوامل ایجاد لکه‌های قرمز پوستی به صورت خلاصه عبارتند از:

1_پیتریازیس روزا : در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی که با گلو درد، تب و سردرد همراه است.

2_پورپورا یا لکه‌های خونی : پاره شدن رگ‌های خونی کوچک و جمع شدن خون زیر پوست که می‌تواند نشانه کمبود پلاکت و اختلال در لخته شدن خون باشد.

3_درماتیک آتوپیک: بیماری مزمن در کودکان که همراه با خارش و پوسته پوسته شدن در نواحی آرنج، گردن، مچ، گوش و پشت زانو است.

4_درماتیت سرکاریال : که به خارش شناگر نیز معروف است به علت وجود انگل شیستوزوم در آب‌های آلوده ایجاد می‌شود و مسری نمی‌باشد.

5_پسوریازیس : یک بیماری خود ایمنی که پوست بدن را هدف قرار داده و همراه با خارش و پلاک‌های نقره‌ای یا پوسته‌های پوستی است.

6_لیکن پلان : یک بیماری خود ایمنی که همراه با خارش و بثورات جلدی بنفش رنگ است که در صورت برطرف نشدن می‌تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود.

7_پتشیا : خود یک بیماری نیست اما می‌تواند بیانگر یک مشکل جدی در بدن باشد. پتشیا می‌تواند در بدن انتشار پیدا کرده و لکه‌های قرمز رنگ روی پوست بزرگتری را پدید آورد.

سخن آخر

بروز لکه‌های قرمز روی پوست تحت تأثیر عوامل بیماری‌زا، بیماری‌ها، مواد حساسیت‌زا یا عوامل بیرونی همچون گرما در افراد مختلف می‌تواند باشد. دلایلی متعددی برای این پدیده وجود دارد که یافتن علت آن‌ها به درمان بیماری کمک شایان توجهی می‌کند. بسیاری از این عوامل خطرناک نبوده و پس از گذشت مدتی کوتاه، لکه‌های پوستی برطرف می‌شوند. با استفاده از روش‌های درمانی همچون فیشیال صورت پس از گذراندن دوره نقاهت، می‌توان سلامت پوستی را به افراد باز گرداند.

دکتر انوشیروان رضای صراف

دکترای حرفه ای پزشکی پوست و زیبایی
- بیش از دو دهه تجربه بین المللی
- متخصص clinical and anatomical pathology